Přidal
Přidal admin
, leden 23 2013 18:51:38
"Snad na mě
ani nerozsvěcujte," začíná Vendelín, jedna z hlavních postav divadelní hry,
kterou pod taktovkou Lady Leszkowové nazkoušeli, a 14. prosince následně i
předvedli slušně naplněnému divadelnímu sálu, studenti hlineckého gymnázia
zaštítění jejich divadelním souborem GT Hlinsko. Osvětlovače nechala tato výzva
chladným, a tak mohla zhruba hodinová pouť příběhem začít.
Studenti se
tentokrát rozhodli pro adaptaci divadelních her současného českého dramatika
Davida Drábka. Množné číslo není zvoleno omylem, neboť představení s názvem
Aby se Čechům ovary zachvěly vzniklo spojením dvou různých Drábkových her,
konkrétně Žabikuchu s Náměstím bratří Mašínů. Hned zpočátku je třeba říci, že
propojení se podařilo, není nikterak násilné a divák neznalý děje obou původních
her bude mít problém rozpoznat, že nejde o jednu celistvou adaptaci.
Výše zmíněný
Vendelín je ženatý muž v invalidním důchodu, který je vnitřně smířený se svým
nudným životem a neváhá to svými sarkastickými poznámkami patřičně doložit. Může
se zdát, že je to jediná možná obrana hlavně před jeho v jednom velkém klišé
žijící ženou Petrou, jež svou pozornost střídavě upíná na televizní obrazovku a
na poučování Vendelína. To Rita, prodávající na tramvajové zastávce Nový
prostor, ač zoufale osamocená, snaží se vyvarovat sebemenšího náznaku komunikace
s vedle stojícím bezdomovcem. Povedeně zahraný vnitřní monolog, který se střídá
se skutečnými vizuálními či verbálními projevy vůči bezdomovci, dává divákovi
tušit, jak velké úsilí to Ritu stojí. Podstatně jinak své problémy řeší
Vladimír, skutečným životem téměř nedotčený perfekcionista, jenž před realitou
uniká do světa počítačových her. Do jeho pokrouceného vnímání světa znenadání
vstupuje podomní prodejkyně Lenka, s níž se sbližuje a která je později hlavním
katalyzátorem procesu, kdy Vladimír nadobro ztrácí cit pro rozdíl mezi realitou
a virtuální simulací. Osudy postav všech tří příběhových linií, žijících jiné a
přitom v mnohém tak totožné životy, se záhy protínají v jednom bodě.
Jednotlivá
dějství jsou proložena vystoupením nestárnoucí popové hvězdy Homo Zapíka, který
bez sebemenšího ostychu rozjíždí na pódiu taneční a hudební one man show.
Parodie na porevolučního zasloužilého umělce, co bez skrupulí předvede přesně
to, co před minutou ještě odsoudil jako zločin proti pravé muzice, je to vskutku
impozantní. Mizerná angličtina, špatné taneční pohyby a oplzlé řeči směrem
k dámské části publika a vám je rázem jasné, že tohle už jste (bohužel) někde
viděli.
Ze hry lze
vyzdvihnout především část, ve které Vladimír, coby hlavní hrdina počítačové
hry, odráží útoky proti němu proudících nepřátel a neohroženě směřuje za
vítězstvím. Ze zakřiknutého jedince se rázem stává sebejistý alfa samec, který
si hravě poradí s každou komplikací. Zde je třeba ocenit invenci, s jakou byly
do scénáře začleněny mnohé tradiční prvky počítačových her různých žánrů, od
akční střílečky až po adventuru, pro kterou je nutné užít logického myšlení.
Promítnout se podařilo i některé návyky hráčů počítačových her; v jedné chvíli
volí Vladimír špatné řešení a hra končí neúspěchem, neváhá však a okamžitým
znovunačtením hry do pozice před danou chybu docílí možnosti svůj mylný úsudek
napravit.
"Ovarům" lze
vytknout občasnou přeplácanost, kdy se v krátkém časovém úseku na scéně postupně
nahromadila spousta více či méně skrytých narážek a divák mohl mít problém
stihnout všechny rozšifrovat. Hra by si rovněž jistojistě zasloužila i
výraznější konec. Herecké výkony byly až na drobná zaváhání, kterým se prostě na
podobné úrovni nelze vyhnout, více než solidní a vyzdvihovat konkrétní jedince
by nebylo příliš košer, neb inscenace byla z velké části kompaktní právě díky
vyrovnaným výkonům všech zúčastněných.
Celkově lze
říci, že tato, již třetí plnohodnotná, hra studentského souboru GT Hlinsko,
přesvědčivě pokračuje cestou, kterou se studenti vydali. Oproti počátkům
vymizely multimediální prvky, zůstala zachována živá kapela (mimochodem, tu
považuji za jednu z hlavních předností tohoto divadelního souboru) a zlepšila se
práce s dialogy, kdy rozhovory v naprosté většině znějí přirozeně, což se dříve
ne vždy beze zbytku dařilo. Z toho všeho vyplývá, že je to cesta správným
směrem.
Aby se Čechům ovary zachvěly (144 kB) |
 |
Boháč Petr

1602 Přečteno ·
|